Det är viktigt att miljömålen analyseras, inte bara utifrån dess påverkan på miljön, utan även hur de påverkar människor. Viktiga frågor att lyfta är exempelvis om miljögifter påverkar flickor och pojkar samt kvinnor och män på samma sätt. Påverkar kvinnor och män miljön på olika sätt och hur kan de bidra till eller påverkas av miljömålsarbetet? Här kan skillnaderna mellan kvinnors och mäns livsstil, beteenden och konsumtion undersökas.
Det är även viktigt att arbeta med skillnader när det gäller attityder. Exempelvis kör män i industriländer bil i större utsträckning än kvinnor. Genom att undersöka olika konsumtionsmönster och livssituationer bland kvinnor och män kan vi utveckla bättre styrmedel för att uppnå hållbarhet och förbättrad livskvalitet.
Vi som aktörer bör alltid integrera ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv när åtgärder genomförs. Detta gör vi genom att göra analyser som är baserade på till exempel kön och ålder. Det är också viktigt att definiera målgruppen och dess behov. I det arbetet lyfts vilka som borde nås och vilka som känner igen sig i kommunikationen genom bilder, text och språk. Det gör att fler kan ta del av exempelvis samhällsinformation samt att olika gruppers behov och intressen tas tillvara.
Vi belyser de sociala aspekterna i samtliga åtgärder för att skapa bättre riktade insatser och aktiviteter som bidrar till ett mer inkluderande och hållbart samhälle.